Truites romàniques
Pel
que fa a l’art occidental, poques expressions plàstiques trobem, prèvies a les
avantguardes, tan allunyades de la representació del món físic com en un
pantocràtor romànic. La figura humana, sempre present però profundament
estilitzada, d’una immobilitat inquietant i amb els ulls esbatanats, no
busca representar cap persona concreta sinó que ens remet a un món transcendent,
sobrenatural, aliè al nostre. I aquest món és representat sense cap atribut
físic reconeixible: no hi ha arbres, ni rius ni muntanyes, sinó conceptes tan
abstractes com el mar de vidre o la màndorla mística, nascuts de la
pertorbadora imaginació apocalíptica de Joan de Patmos. Tot al servei d’una
idea molt potent, la de Déu totpoderós (això últim és el que vol dir
pantocràtor en grec), que governa sobre un regne que no és d’eixe món, i que
ens observa i ens vigila des de les altures. Tot molt inquietant, com deia. Per
això, trobo que és entranyable que en un dels pantocràtors romànics de la
comarca de l’Alt Urgell, l’únic que s’hi conserva in situ, que sapiguem,
hi aparegui una petita llicència, un detall amb què el mestre anònim reprodueix
un conegut representant de la fauna pirinenca: la truita de riu. Si més no així
ho sembla.
Ho
trobem al conjunt mural de l’església romànica de Sant Vicenç d’Estamariu, del
segle XII, emmarcant la part inferior d’un fris que separa el cilindre de
l’absis de la volta de quart d’esfera. Les suposades truites configuren una
sanefa amb parelles de peixos enfrontats. Són peixos que presenten el llom
marronós i puntejat, i que ens fan pensar en una espècie prou coneguda a
l’Estamariu de l’època, la truita de riu, passada, això sí, pel filtre
estilitzador del romànic.
Centre de Restauració de Bens Mobles de la Generalitat.
Des del punt de vista de les comunitats de muntanya, la truita de riu era una espècie molt apreciada entre unes societats aclaparades per uns preceptes religiosos sovint feixucs que, entre molts altres aspectes de la vida quotidiana, establien una sèrie de dates en les quals calia fer abstinència de productes carnis. No era tan simple com la quaresma actual, que reserva els divendres com a dia preceptiu de consum de peix —per aquell que encara ho faci—, sinó que eren molts més dies i en un calendari que es distribuïa en diversos períodes de l’any, com ara l’advent, a banda de la quaresma. Sí que es veritat que fins i tot en aquest racó del Pirineu arribava peix de la costa, i no tan sols salat, sinó també fresc. Costa d’imaginar com s’ho devien de fer: suposem que des de la costa més propera, que és la del Rosselló, viatjant de nit i mantenint el producte amb gel, i amb tot i amb això, segur que a més d’un no li devia acabar de fer profit l’àpat. Però el peix fresc de la costa era inassequible per a la major part de les economies del territori, i la major part de les famílies s’havien de conformar amb la modesta truita.
Modesta,
sí, però no ignorada pels poderosos. L’any 1151, per exemple, a Ramon Berenguer
IV, comte de Barcelona i també de la Cerdanya, li devien els seus vassalls
cerdans un cens anual de 1.100 truites salades, 60 de les quals pertocaven al
batlle de Llívia, que devia fer-se preparar amb elles uns tiberis d’allò més suculents.
Per la seva banda, el rei Alfons el Cast, fill de Ramon Berenguer, atorgava
l’any 1180 al llunyà monestir de Santes Creus tots els drets d’explotació de la
pesca del comtat de Cerdanya, tant de truites fresques com de salades, sempre
que el monestir facilités totes les truites que necessitessin el rei, la reina
i tot el seu seguici quan estiguessin a la Cerdanya.
Podem
considerar, per tant, que la truita de riu era un plat relativament apreciat en
la cuina de muntanya ja des de l’edat mitjana. Tant era així que, segons van
demostrar en el seu moment l’amic Marc Ventura i el seu company de recerques,
Alexandre Miró, les comunitats antigues del Pirineu van ser les responsables de
la presència de truites als estanys d’alta muntanya. Perquè, com mantenen els
autors de l’estudi, hi ha una característica relativament desconeguda dels
estanys d’alta muntanya, que és la seva manca de peixos en els seus estadis més
antics. És lògic si tenim present que el rigorós clima de la glaciació Würm va
cobrir bona part dels Pirineus per una espessíssima capa de gel que no es va
començar a fondre fins fa uns 15.000 anys. A mesura que anava reculant el gel,
la truita comuna anava poblant el curs baix i mitjà de les conques
hidrogràfiques, avançant riu amunt a mesura que es fonien les glaceres. La
dispersió de la truita, però, no va arribar fins a uns estanys d’alta muntanya
desconnectats en bona part de la xarxa fluvial o, en el millor dels casos, amb
trams de riu soterrats per les tarteres o grans salts d’aigua que eren
insalvables per aquesta espècie. Com és que es documenta la truita, ni que sigui
esporàdicament, en estanys d’alta muntanya des d’almenys la fi de l’edat
mitjana? Doncs perquè eren els membres d’aquestes comunitats, sempre vivint al límit
de les seves possibilitats, els que hi llençaven les truites capturades i
transportades en recipients amb aigua per tal de poblar aquests estanys i tenir
al seu abast un recurs alimentari suplementari.
Avui
en dia, la truita comuna, molt sensible a les condicions ambientals dels
nostres rius, ha reculat notablement al Pirineu. Bona part de les truites que
consumim provenen de piscifactories, que es troben amb la dificultat de criar
una truita autòctona no gaire procliu a la cria en captivitat. Per aquest
motiu, aquestes piscifactories crien de manera preferent espècies foranes, com
la truita irisada, amb una carn de color taronjós, semblant a la del salmó, que ha substituït
pràcticament la truita del país a les peixateries.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada