La bruixa Arcavella de la Seu
Aquesta
setmana, en el context dels actes del Dia Internacional de les Dones a la Seu d’Urgell,
m’han convidat a participar a un cinefòrum als Cinemes Guiu, al voltant de la pel·lícula
Akelarre, de Pablo Agüero, inspirat en la detenció d’una sèrie de
dones acusades de bruixeria al bosc de Zugarramurdi, l'any 1609 al Pirineu navarrès, i del procés per part del Tribunal de la Santa Inquisició, en un dels
episodis més cèlebres, si no el que més, de cacera de bruixes a tota la
Península. No és un tema que jo hagi estudiat molt. En aquest sentit, a la Seu
d’Urgell hi tenim una de les millors especialistes de Catalunya, que
és la Carmen Xam-mar, la mateixa que ha donat conèixer la figura de Jerònima
Ribota, la Carbassera, jutjada a la ciutat episcopal tot just set anys després
del procés de Zugarramurdi. Aquesta vegada, per circumstàncies que no venen al
cas, ella no hi podrà ser i haurem de mirar de fer allò que podrem, conscients
que ens han posat el llistó molt alt.
Aprofitant
aquesta avinentesa, avui parlaré d'una bruixa primerenca de la Seu d’Urgell,
d’època medieval —l’amic Pau Castell, també gran especialista en la matèria, em renyaria pel fet de dir-ne bruixes,
paraula que no es faria servir fins molt més endavant—. La protagonista d'aquest episodi, recollit al llibre Història
medieval de la Seu d’Urgell, ben aviat a les llibreries, s'anomenava Arcavella, era veïna de la Seu i estava casada amb un home
anomenat Pere Pasqüet. L’any 1312 fou acusada de sortílega pública durant una
visita pastoral ordenada per l’arquebisbe de Tarragona. Vivia al costat del
vall major de la ciutat, és a dir, a tocar de l’actual carrer Major, i tenia molta
fama gràcies a les seves habilitats mèdiques, especialment per guarir infants, fins
al punt que les mares urgellenques solien preferir-la a ella més que no pas als
metges de la població. Els testimonis interrogats explicaven que alguns dels
seus conjurs implicaven la imposició de mans al cap dels nens tractats, que
acompanyava amb una invocació, i en altres casos aplicava brases i cendres que
acompanyava amb parenostres i avemaries. Arcavella es defenia davant dels homes
de l’arquebisbe dient que no havia fet res d’immund ni de pervers, malgrat que
el seu testimoni i el del seu marit confirmaven que es dedicava a fer sortilegis,
entengui’s que amb l’objecte de guarir. Desconeixem quin va ser el destí d’Arcavella,
però el to del document no genera bones sensacions.
Arcavella,
com Galceranda Cerqueda, que uns quants anys més tard provocaria un conflicte
entre els cònsols de la Seu i el vicari general del bisbe, eren considerades
sortílegues, un atribut vinculat amb la funció assistencial i guaridora atribuïda
amb preferència a les dones en les societats medievals, per bé que al segle XIV
començaven a ser relegades a un espai marginal pels seus homòlegs masculins, investits
de certa pàtina intel·lectual i d’una relativa professionalització. A tot això
cal afegir que les inèrcies d’una societat que perseguia els marginals, els
exclosos i els dissidents en un moment en què eren cremats els darrers càtars mentre persistia la Inquisició, pogueren estar
en l’origen de la persecució d’aquestes dones, que no rebrien el nom de bruixes
fins molt més endavant.
De tot això i d’altres aspectes mirarem de parlar-ne al cinefòrum dels Cinemes Guiu, que serà el proper dimarts dia 7 de març, vigília del Dia Internacional de les Dones, a partir de les 20.00 h. Tothom hi és convidat a participar-hi.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada