Un panteó per als vescomtes
Restes
de murs perimetrals aixecats amb un aparell tosc, irregular, de pedra
llicorella del país, unit amb morter de calç i simplement amb fang en alguns
punts. Això i alguns marges esperdigolats és tot allò que queda de l’antiga església de Santa Maria de Costoja, un
petit temple de finals del segle XII ubicat en un vessant, actualment cobert d’alzines,
a quatre quilòmetres de Vilamitjana, a la vall de Castellbò. Santa Maria de
Costoja fou la seu d’una cèlebre comanda de l’ordre de l’Hospital de Sant Joan
de Jerusalem que amaga darrere aquests minsos vestigis una història rica i
singular.
Els
frares hospitalers constituïen un orde militar fundat a Jerusalem al segle XI
per acollir i protegir els pelegrins que es dirigien al Sant Sepulcre. A Catalunya foren molt populars entre els
nobles, que solien tenir-los ben presents en les seves donacions pietoses. En
un moment incert de cap a finals del segle XII, els vescomtes de Castellbò van promoure
una fundació hospitalera en un indret anomenat Costoja. No van ser de mal
convèncer, els frares, per establir-s’hi. A banda del terreny, el tracte anava
acompanyat d’altres avantatges per als religiosos, que s’aprofitaven així de la
mala relació dels patrons amb el bisbe de la Seu i no feien cap lleig a gestionar
la parròquia de Castellbò i totes les seves substancioses rendes quan el
vescomte Arnau va decidir expulsar-ne el rector.
La
magnificència vescomtal vers els frares hospitalers va manifestar-se, també,
amb la conversió del temple en el panteó de la família, amb totes
les donacions que això comportava. El vescomte Arnau hi fou enterrat l’any 1226
seguit, quatre anys després, de la seva filla Ermessenda. Deien les males llengües,
però, que pare i filla, abans de la seva defunció i ja malalts a Costoja,
foren visitats pels càtars, que els van conferir el consolament, fent-los així partícips
de la seva secta. Bonica manera de jugar a dues bandes! Però la jugada els
sortiria ben cara: l’any 1269, al convent dominic de Santa Caterina de
Barcelona, ubicat a l’emplaçament de l'actual mercat homònim aixoplugat sota la virolada
coberta ondulada de Benedetta Tagliablue, l’inquisidor general de la Corona d’Aragó, Pere de Cadireta, va condemnar-los a títol
pòstum i va decretar la seva exhumació i l’expulsió de seves les restes del cementiri
dels fidels. També la jugada li sortiria cara a l’implacable inquisidor, que
anys després trobaria una mort violenta a la vila de Castellbò, víctima de la ira
dels veïns que van matar-lo a cops de roc.
Les restes de Costoja reposen actualment en silenci. Fa un temps hi brunzia un eixam d’abelles que va obligar a fer una bona cursa a qui escriu aquestes línies, un dia que hi va anar a netejar l’absis de bardisses amb els Amics dels Pontarrons. Hi va haver una proposta de restauració, avalada pel poeta, escriptor i divulgador cultural Esteve Albert i amb un possible finançament andorrà -justificat pel pagament de diversos censos al monestir que encara feia el Consell General del Principat d'Andorra al segle XIX-, descartada en una sonada assemblea del Centre d’Estudis de l’Alt Urgell, allà cap als anys 90, en què alguns van decidir que allò no valia la pena. I d’aleshores ençà poca cosa més, tret de la celebració anual de l’espectacle Cercamón, de Lluís Racionero, que no és poc, i que fa memòria de la petjada del catarisme a la vall de Castellbò durant el segle XIII.
Des del punt de vista arqueològic, les ruïnes de Costoja representen un veritable caramelet. Pocs jaciments ofereixen un potencial similar en tota la Península. Costoja amaga les restes d'una fundació hospitalera, com mai se n'ha excavat cap al sud dels Pirineus, i la seva excavació permetria estudiar una tipologia constructiva totalment inèdita a les nostres terres. Malauradament, les ruïnes se situen a la vall de Castellbò, un indret que, com han dit alguna vegada a Lleida i a Barcelona, queda massa lluny... i a l'hora d'invertir hores i diners això sempre fa una mica de mandreta.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada