Quaranta segles ens contemplen
Em permetrà Napoleó Bonaparte, allà on
sigui, que faci servir la seva famosa frase, pronunciada en una arenga als seus
soldats en la campanya d’Egipte de 1798, i la modifiqui mínimament per parlar,
no de les piràmides a què es referia el futur emperador francès, sinó d’unes
estructures funeràries pràcticament igual d’antigues, però més nostrades,
aprofitant la recent declaració dels monuments megalítics de l’antic terme de
Bescaran com a béns culturals d’interès local al darrer ple del Consell
Comarcal de l’Alt Urgell.
Els monuments megalítics del terme de
Bescaran responen tots ells a una mateixa categoria. Són dòlmens, antigues
estructures d’enterrament col·lectiu d’uns 4.000 anys d’antiguitat, segle amunt
segle avall, que foren erigits al territori de la nostra comarca amb gran profusió.
Tanta profusió que, amb més d’un centenar documentat, l’Alt Urgell és actualment
la segona comarca de Catalunya amb major nombre de megàlits, només per darrere de
l’Alt Empordà. I aquesta presència s’incrementa progressivament a partir de
noves troballes, com en el cas dels dòlmens de les collades de Solanell i de
coll de Burbre, tots dos descoberts pel Miquel Ribó, bon amic de qui escriu
aquestes línies, que han passat a engrossir recentment aquest capmàs.
Els dòlmens són cambres sepulcrals construïdes
amb grans lloses de pedra, de planta habitualment quadrangular i envoltades per
un túmul de terra i pedres, en alguns casos delimitat per un cercle de pedres o
cromlec, com en el cas del dolmen de la Llosa, un dels integrants del conjunt
de Bescaran. Tenien un accés frontal, orientat cap a la sortida
del sol, i s’hi enterraven diversos individus al llarg dels segles en què van
estar en ús, probablement els més destacats de cadascuna de les comunitats que
degueren erigir-los, els quals anaven acompanyats d’armament, utillatge,
aliments i elements de bijuteria per poder continuar amb el tren de vida que
deixaven enrere un cop assolissin el més enllà.
Hi ha algunes hipòtesis que situen l’actual
comarca de l’Alt Urgell com un espai privilegiat en la presència d’aquestes
estructures funeràries arran de la seva ubicació al llarg d’una ruta
prehistòrica que propiciava intercanvis de béns tan preuats com la sal produïda
a Cardona, bàsica per a la ramaderia, o del sílex andorrà i de la serra del
Cadí, que hauria contribuït a difondre la cultura neolítica del solsonià,
caracteritzada pels sepulcres de fossa, cap a l’actual Alt Urgell. Hipòtesi atractiva,
però hipòtesi al cap i a la fi.
Es calcula que els dòlmens devien deixar
de tenir un ús funerari poc abans de l’any 1000 aC, quan es produeix un canvi
generalitzat de ritus funerari que substitueix l’enterrament per la
incineració. Els dòlmens, però, van restar allà, si més no en els àmbits menys
poblats perquè... qui ens diu que a mesura que s’anaven consolidant les
principals poblacions dels fons de les valls no s'anessin desmantellant estructures
dolmèniques de la ribera del Segre? Molts d’ells foren reaprofitats com a
refugis temporals per a pastors, com en el cas del de Turbiàs, resguardat per
un mur perimetral de pedra seca.
Salvant totes les distàncies, i tornant a la frase pronunciada per Napoleó, els dòlmens són, en la modesta mesura que s'ho podien permetre les petites comunitats prehistòriques d'aquestes muntanyes, les nostres pròpies piràmides: uns monuments molt més modestos que els de la vall del Nil, cert, però amb la mateixa funció funerària i pretensions monumentals, on s'hi enterraven els individus més representatius de cada comunitat, amb la creença fervent que l'endemà obririen els ulls en una nova vida al més enllà. Només ens faltarien les mòmies, i ho dic conscient que aquesta darrera sentència pot donar lloc a algun acudit que no faré.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada