Una família massa moderna
La
setmana passada vam presentar a l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell una nova
entrega, la setena, de la revista Interpontes, la publicació bianual de
l’Institut d’Estudis Comarcals de l’Alt Urgell, editada per aquesta entitat conjuntament
amb Edicions Salòria, que recull el bo i millor de la recerca dedicada a la
comarca de l’Alt Urgell. I encara hauríem d’afegir, a títol de falca
publicitària, que està a la venda a totes les llibreries de la comarca.
Com
sol ser habitual en aquesta publicació, la major part dels tretze articles que configuren
el volum està dedicada a l’estudi del passat en alguna de les seves
facetes. De tots ells, m’ha cridat particularment l’atenció el que signa
l’historiador Francesc Marco-Palau, dedicat a les vicissituds d’una peça
escultòrica que, després d’un primer i molt efímer intent, decora actualment la
façana principal de l’església del noviciat de la Sagrada Família, el convent
de la Punxa, vaja, al peu del passeig de la Seu d’Urgell.
L’any
1959, amb ocasió del centenari de l’establiment de l’Institut de les Germanes
de la Sagrada Família d’Urgell per part de la religiosa Anna Maria Janer, les
monges del convent de la Punxa van decidir-se a ampliar les dependències de
l’antic edifici, fundat més de mig segle abans, i a erigir una nova església que
substituís la primera, que havia quedat petita. Amb aquest afany, van contractar
els serveis de l’aleshores jove arquitecte Josep Puig Torné, que va projectar
un edifici de caràcter estrictament racionalista en el qual hi tenia reservat
un espai important per a diverses manifestacions plàstiques, com el viacrucis
de l’escultor Tomàs Bel, o els vitralls de Josep Maria Blay i Gerald Henderson.
Fins aquí cap problema.
Quant
a la façana principal, un mur massís de pedra vista, Puig Torné volia
incorporar una gran peça escultòrica dedicada a la Sagrada Família, que va encarregar
al seu amic, el pintor, escultor i ceramista Maties Palau Ferré, aleshores una
promesa ja clarament a l’alça. Palau Ferré va idear una escultura ceràmica de
tres metres i mig d’alçada, que representava les figures de sant Josep, la Mare
de Déu i el nen Jesús a partir de diverses peces encaixades i articulades per
una estructura metàl·lica incrustada a la façana, en un exercici d’evocació
cubista, íntimament vinculada a la seva obra pictòrica. L’escultura configurava
una escena càlida, familiar, de colors vius que contrastaven, de manera
calculada, amb la grisor del mur. El nen Jesús donava la mà dreta al pare i la
mà esquerra a la mare, però, ai las! En un excés de naturalitat, l’escultor
Palau Ferré va tenir la gosadia de representar sant Josep abraçant una Mare de
Déu que es recolzava suaument sobre el seu marit, i això va resultar ser massa
per a determinades sensibilitats del moment.
Tant
fou així que, encara no havia passat un dia sencer de la seva instal·lació, que
l’escultura fou retirada per ordre de les responsables de la congregació, a qui
no agradà una representació que, segons s’argumentà, rebia un tractament massa
modern. Puig Torné, a qui havia agradat molt la proposta del seu amic, va haver
de transigir a l’hora de retirar-la amb la condició, però, que no fos
substituïda per cap altra. Així, aquell dia de 1959, l’escultura fou desmuntada
i guardada a les golfes del convent. I allà s’hi estaria fins al 21 de juny de
1995, quan finalment es considerà que aquella gosadia de sant Josep abraçant la
Mare de Déu ja estava més d’acord amb l'esperit dels temps i es va decidir recuperar la
peça i ubicar-la a l’indret on havia d’anar de bon principi. I això es va fer
amb la presència dels dos amics, Puig Torné i Palau Ferré, retrobats per
l’ocasió per supervisar la col·locació d’unes peces que s’havien passat
trenta-cinc anys acumulant pols a les golfes del convent de la Punxa.
L’historiador Francesc Marco-Palau, autor de l’article que recull aquest i altres aspectes de la vida del pintor i escultor a Interpontes, és nebot net de Maties Palau Ferré, i fou comissari de l’Any Palau Ferré, que el 2021 commemorà el centenari del naixement del pintor cubista, un estil potser també massa modern per a la Seu dels anys cinquanta.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada