Anem a comunir tempestes
La
primera vegada que vaig ensopegar amb el concepte comunidor, per analogia vaig pensar
que es tractava d’un indret pensat per reunir-se la comunitat en sortir de
missa per tractar sobre els seus afers. El fet que fossin coberts donava força
a la meva teoria ja que, pensava, que estaven ideats precisament per
aixoplugar-se de la pluja i la neu, habituals en aquestes terres de muntanya. Poc
importava que fossin uns recintes massa petits per acollir tota la comunitat:
d’alguna manera s’ho devien fer...
Però
no, un comunidor no era això. Un comunidor era un espai pensat per a l’exercici
d’un ritual propi del culte catòlic per a evitar allò que, en cas de produir-se, podia
esdevenir una veritable catàstrofe. En les societats tradicionals, en què tot
sovint les comunitats es jugaven la seva pervivència a una sola carta, les
setmanes prèvies a la collita eren especialment delicades. Una tronada d’una
tarda de juny, acompanyada de calamarsa, podia malmetre d’una sola tongada l’aliment
per a bona part de la població, fent de la fam una cosa segura. Per evitar
aquesta catàstrofe, l’Església havia ideat el ritual del comuniment, que
consistia en conjurar les tempestes mitjançant oracions o exorcismes,
habitualment acompanyats del toc de campanes. El ritual era menat pel rector de
la parròquia, calia fer-lo en un indret obert als quatre vents, per poder
controlar els temporals provinents de qualsevol dels quatre punts cardinals, i cobert, ja que calia
evitar que es mullés la sagrada forma, quan aquesta s’ostentava, davant de la
proximitat de la pluja. Per aquest motiu, durant la visita pastoral de 1575, es
manà als parroquians de Taús, d’Alàs i d’Argolell que construïssin un cobert
per als seus respectius campanars, per tal de protegir de la pluja el rector i
la sagrada forma durant el ritual del comuniment.
Perquè
de comunidors n’hi havia de diverses tipologies. Segurament la més habitual era
aprofitar l’emplaçament elevat i obert als quatre vents que procuraven els
nombrosos campanars de torre que existien. En aquest sentit, el comunidor més
espectacular del nostre entorn fou, sense cap mena de dubte, el de la torre de
Sant Just de la catedral de la Seu d’Urgell, que fins a la dècada de 1960
estigué coberta per un notable llosat de forma piramidal que rivalitzava amb el
de la torre de l’Ajuntament, situada pràcticament davant per davant. També
trobem comunidors en forma de petits recambrons situats a la part alta de les
esglésies i amb finestres obertes als quatre punts cardinals, per poder complir
la seva funció. A l’Alt Urgell n’hi ha almenys un d’aquest tipus a l’església
de Sant Esteve d’Alinyà. I finalment, els comunidors situats arran de terra,
amb quatre pilars que sostenen una coberta de forma piramidal o a doble
vessant, com el que hi ha a l’accés del cementiri de Sant Vicenç d’Estamariu.
Per
la seva funció, el ritual del comuniment guardava certes similituds amb el de
la benedicció del terme, que se celebrava de forma periòdica per prevenir el
mal temps. També solia fer-se en un indret elevat amb bones vistes sobre la
totalitat del terme, habitualment el dia de la Santa Creu, el 3 de maig, que
serà la setmana vinent. Prop de la Seu, tancant la plana de l’Urgellet en
direcció al Baridà, la muntanya del Beneïdor presenta unes vistes incomparables
sobre la vall del Segre que bé degueren ajudar a l’execució d’aquest ritual en
un passat indeterminat.
El comuniment de les tempestes i la benedicció del terme, normalment precedida per una professó que acompanyava el rector fins al punt on s’efectuava, són dues expressions característiques de l’exuberància del culte catòlic que, fins a cert punt, es va mirar de minimitzar al Concili Vaticà II. Les manifestacions d’aquest ritual de la benedicció del terme, però, no han desaparegut del tot. I si no que li diguin a Xavier Novell quan era bisbe de Solsona i s’enfilà al campanar de la catedral, vestit de pontifical, per beneir la ciutat i la seva diòcesi en temps de la Covid.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada