Un italià, un colombià i un asturià
Res
a veure amb cap acudit de l’Eugenio, encara que el títol ens hi aboqui. La cosa
va passar a primers de gener de 1936, quan la Guàrdia Civil va detenir a l’alçada
de Coll de Nargó l’italià Angelo Caicio Pedroni, de Roma, el colombià Luís
González, nascut a Barranquilla —com la Shakira—, i l’asturià Faustino Brida,
de Villaviciosa. A tots tres se’ls havia vist pocs dies abans rondant per les
immediacions del santuari de Sant Joan de l’Erm, que havia cremat en un incendi
paorós el 20 de desembre de 1935, d’acord amb un episodi que es pot qualificar
com una de les pitjors pèrdues patrimonials de l’Alt Urgell en tot el segle XX.
Una luctuosa comptabilitat de la destrucció recull la pèrdua de 60 llits dobles,
utensilis, vaixella per a 100 comensals, mobiliari, efectes de cuina, 45
tauletes de nit, 60 taules de centre, 20 de menjador, 225 cadires, 100 quintars
de palla, un carro, dues arades, una ventadora, 50 taulons, 100 taules
d’entarimar, tots els objectes litúrgics del santuari, 400 quilos de cera i nou
quadres religiosos de gran valor, més enllà de la pròpia església i la major
part dels allotjaments que ocupaven els estiuejants que pujaven l’estiu a fer
salut. Sortosament, els grans tous de neu caiguda aquell mes de desembre havien
mantingut el santuari tancat, i això va evitar que les flames fessin cap mal a
ningú.
Els
tres arrestats de Nargó eren sospitosos d’haver provocat l’incendi, qui sap si
en un catastròfic rampell d’anticlericalisme o, més probablement, aprofitant
que el santuari estava tancat i l’ermità es trobava aquells dies a Tírvia, per sostreure
alguna de les notables peces artístiques que vestien l’altar major del temple,
tot esborrant qualsevol pista amb ajuda del foc. Cap dels tres es va inculpar pels fets, però un d’ells va declarar que havia estat a Sant Joan de
l’Erm la data del sinistre.
Per
la seva part, el bisbat d’Urgell, aleshores encapçalat per Justí Guitart,
valorava les pèrdues en 300.000 pessetes i es feia creus —mai més ben dit— que
ni el continent ni el contingut no estaven assegurats. Des de la mitra es va
fer una crida als fidels per col·laborar en la reconstrucció de Sant Joan de
l’Erm, i es van contractar els serveis de Joan Bergós, aleshores l’arquitecte
estrella de la Seu d’Urgell, artífex del Pla d’Eixample de la ciutat i dels
projectes arquitectònics de Sant Antoni del Tossal o de la pèrgola de l’Hotel
Andria, entre molts altres, per dissenyar el projecte d’un nou santuari. La
idea de Bergós respectava les estructures bàsiques del santuari arrasat, reinterpretades
amb el seu personal llenguatge noucentista que recollia alhora alguns aspectes
de l’arquitectura tradicional de muntanya. Les planimetries del projecte encara
es conserven a l’Arxiu Diocesà d’Urgell. Les crides episcopals van tenir un
cert èxit, i en esclatar la Guerra Civil l’obra ja havia començat, fins al punt
que dos vagons plens de pissarra amb destí al santuari ja havien sortit de
l’estació de Badajoz per iniciar un trajecte que la guerra impediria que mai
arribés al seu final. L’estabilització del front a les immediacions de l’antic
santuari durant bona part de 1938 va consumar la seva ruïna i va
ajornar qualsevol nou projecte de reconstrucció per quan acabés el conflicte.
Finalitzada
la guerra, es va intentar relacionar l’incendi de Sant Joan de l’Erm amb els
efectes de la revolució social i les destruccions bèl·liques del període
1936-1939, per tal d’obtenir ajudes a la reconstrucció per part del Servicio
Nacional de Regiones Devastadas y Reparaciones, creat pel nou govern franquista
amb l’objectiu de reconstruir les destruccions provocades per la guerra, però a
Madrid no s’ho van empassar, i des del bisbat va caldre seguir reclamant
l’ajuda d’uns fidels que ja no tenien la predisposició ni els recursos d’abans.
Dos nous projectes se succeïren, tots dos signats per Josep Danès, aleshores
arquitecte diocesà. El darrer d’ells, datat l’any 1954, tenia unes pretensions
monumentals, amb la proposta de crear un santuari inspirat en el de Núria, on
el bisbe Iglesias pretenia establir una universitat d’estiu femenina gestionada
per les monges d’alguna congregació que se’n volgués fer càrrec. La magnitud
del projecte enmig de les estretors de la postguerra acabaria obligant a arxivar
aquest projecte faraònic, que s’havia pensat per a un nou emplaçament, el pla
de la Basseta, situat a uns deu quilòmetres de les ruïnes de Sant Joan. Finalment,
el bisbat acabaria apadrinant la construcció d’una església de dimensions més terrenals,
projectada per l’arquitecte Isidre Puig Boada, i que fou inaugurada l’any 1959
en aquest nou indret de la Basseta on pocs anys més tard s’obriria un refugi i la
primera pista d’esquí de fons de l’Estat.
Quant a l’italià, al colombià i a l’asturià, mai més no se’n va tornar a saber. Potser encara els busquen.
Gràcies Carles per l'article. M'han semblat molt interessants els fets. El que desconec és que va passar amb la talla de sant Joan, que s'afirmava que era molt antiga, d'època visigòtica (?). Saps si es va conservar, potser custodiada a Castellbó, o bé es va cremar amb la resta del Santuari?
ResponEliminaHola Jordi. Gràcies pel teu comentari. La talla de sant Joan, si no recordo malament, era d'un romànic avançat. En principi degué cremar amb la resta del santuari, però hi ha la sospita que insinuo al text que potser ho van robar i provocar l'incendi per esborrar proves. Una cordial salutació.
Elimina